Wymiana uszczelki pokrywy zaworów i napinacza łańcucha rozrządu

W każdym samochodzie zdarzają się usterki. Czasem awarie są naprawdę znikome, a naprawa może zająć chwilę. Warto jednak wspomnieć też o nieco trudniejszych usterkach, które wymagają dłuższej i nieco bardziej skomplikowanej naprawy. Na chwilę uwagi zasługuje rozrząd, który jest składową każdego auta. Niekiedy pewne jego elementy wymagają wymiany. U mnie padło na uszczelkę pokrywy zaworów oraz napinacza łańcucha rozrządu.

Jakie są funkcje rozrządu?

Przede wszystkim odpowiada on za sterowanie dopływu powietrza do danych cylindrów, jak i usuwanie spalin. Należy dodać również, że rozrząd jest napędzany dzięki kołom zębatym, paskowi rozrządu i łańcuchom rozrządu.

Za co odpowiada uszczelka pokrywy zaworów?

Zacznijmy od tego, iż wykonana jest z wytrzymałej gumy. Jej zadaniem jest uszczelnienie połączeń między głowicą silnika a pokrywą zaworów. Dzięki temu możemy zapobiec wyciekom oleju silnikowego.

Co to jest napinacz rozrządu?

Jest to element silnika, który utrzymuje pasek rozrządu w prawidłowym napięciu. Ma to ogromny wpływ na działanie wałków rozrządu, które z kolei odpowiadają za otwieranie i zamykanie zaworów silnika.

Jak dbać o rozrząd?

W pierwszej kolejności musimy zadbać o styl naszej jazdy. Powinniśmy zapobiegać gwałtownemu ruszaniu (przede wszystkim paleniu gumy). Wpływa to na żywotność paska rozrządu. Należy mieć pod kontrolą łańcuch rozrządu, który warto serwisować, aby spełniał swoją funkcję. Oczywistym jest to, aby regularnie wymieniać pasek rozrządu, najlepiej co 60 tys. km. Przy czym, trzeba mieć na uwadze równoczesną wymianę rolki oraz napinacza.

Co jeszcze jest ważne?

Z pewnością dbałość o stan uszczelnień, nawet w przypadku niewielkich wycieków oleju.